We naderen het einde al van de serie, nog 2 berichtjes te  gaan en nog 3 kansen om een kadootje voor iemand anders te winnen. De winnares van gisteren is:

nr. 20 Margo

Margo, ik heb je inmiddels gemaild. De prijs is een kaartje `wollig` garen om bijv. schaapjes of baarden van kerstmannen mee te borduren  met een lapje stof.

Hieronder zien jullie een deel van de ingepakte kadootjes, ik vind pakpapier uitkiezen altijd een van de leukste dingen om te doen. Er is tegenwoordig zoveel keuze. En ik heb een zwak voor papier. Als ik geen borduurwinkel had, dan had ik misschien wel een papierwinkel ;-).  Dit jaar is het inpakfolie geworden in rood, groen en blauw. Het ziet er echt heel gezellig uit, het is alleen wat lastiger om mee in te pakken dan gewoon papier. Maar ja, het oog wil ook wat.

12 days dag 10

Maar waar isde traditie van kadootjes in papier inpakken toch ontstaan? Dat doen we al eeuwen, het schijnt dat de Koreaanse Bojagi (een lap waarin kadootjes werden verpakt) al sinds de eerste eeuw na Christus werd gebruikt. In de Victoriaanse periode gebruikte de gegoede stand papier, met lintjes en kant, om kadootjes in te verbergen. In het begin van de 20ste eeuw werd het vaak dikke en lastig te vouwen papier vervangen door tissue papier (vaak in groen, rood en wit), waarmee je ook het kadootje zelf kon verbergen voor de ontvanger. Later gingen winkels het bekende bruine pakpapier gebruiken om aankopen in te verpakken.

In 1917 echter, in de VS, kregen twee broers een goed idee. Ze hadden al een winkel in postpapier en kaarten in Kansas City, Missouri en hadden het idee dat het kerstseizoen wel eens bijzonder goed zou kunnen zijn. Zo goed zelfs, dat ze geen standaard tissue papier meer hadden. Ze wilden andere klanten niet de dupe laten worden van hun succes en hadden een vervanger nodig voor het uitverkochte ppaier. In hun voorraad vonden ze een stapel luxe Frans papier, papier dat bedoeld was om de binnenkant van enveloppen mee te versieren. On het motto van “het kan geen kwaad”, zetten ze het papier in hun etalage en verkochten het voor 10 dollarcent per vel. Het papier was binnen een mum van tijd uitverkocht.

Dus, voor het kerstseizoen van 1918 haalden de broers dezelfde truck uit, luxe Frans papier werd aangeboden als inpakpapier. En weer was het papier heel snel uitverkocht. In 1919 bedachten de broers dat ze het mooie papier zelf wel konden maken en produceerden ze hun eigen inpakpapier, mooi uitgevoerd en ontworpen met als enige doel om het te gebruiken voor het inpakken van kadootjes.  Dat waren de broers Joyce en Rollie Hall. En hun winkel? Hallmark, een van de grootste, zo niet de grootste winkelketen in kaartjes, postpapier EN inpakpapier.

Hoe pakken jullie de kadootjes voor kerst in?

pakpapier

met foto